woensdag 23 april 2008

Met je eigen chipszak in het schap in de strijd tegen aids


Doritos4Life geeft jongeren op een unieke manier de mogelijkheid Dance4Life te steunen in de strijd tegen hiv en aids. Zaterdag 26 april vindt de Kick Off van de ontwerpwedstrijd plaats waarbij je je eigen ‘zak’ kunt ontwerpen. Het winnende design komt in heel Nederland in de winkels te liggen. Via deze speciale verpakking hoopt Doritos zo veel mogelijk mensen in beweging te krijgen voor Dance4Life. Ontwerpen kunnen tot en met 31 mei 2008 worden ingezonden via www.doritos4life.nl/. Op deze site wordt een tool aangeboden die het heel makkelijk maakt je eigen ontwerp te creeren en andere inzendingen te bekijken. De jury, bestaande uit onder meer uit The Partysquad en Henk Schiffmacher, zal begin oktober het winnende ontwerp bekend maken.

Dance4Life is een internationale organisatie die samen met jongeren de strijd aanbindt om de verspreiding van hiv en aids terug te dringen. De Kick Off van Dance4Life en de Doritos ontwerpwedstrijd vindt plaats aanstaande zaterdag 26 april tussen 16 en 19 uur op de Willemsbrug in Rotterdam. Dance4Life 2008 zal natuurlijk swingend worden ingeluid met optredens van onder meer de ambassadeurs Don Diablo en The Partsquad. Op 25 meter lange Doritos doeken kunnen zakjes al ter plekke worden ontworpen. Alle benodigdheden zoals graffiti spuitbussen zijn aanwezig om de eerste Doritos4Life zakjes te ontwerpen en te laten zien hoe jongeren voor jongeren creatief aan het werk gaan.

donderdag 3 april 2008

Google-onderzoek: online commercials werken ook voor FMCG-adverteerders

Google onderzocht samen met Harris Interactive de effectiviteit van online video in vergelijking tot televisiecommercials. De onderzoekers gebruikten hiervoor speciaal de commercials van FMCG-fabrikanten, in de hoop dat deze grote adverteerders nu eindelijk eens hun TV-budget naar online video verschuiven.

Voor het onderzoek meette Harris de impact van 30-seconden commercials uit 3 grote FMCG-categorieën (dranken, zoutjes en huidverzorging) op 3 verschillende videoplatforms; gewone televisie, Youtube en ‘embedded video’ in online content.

Uitkomsten: commercials doen het op alle platforms even goed qua effect, maar embedded video doet het net even iets beter als het gaat om het ‘beinvloeden van de koopintentie’.
De Google-studie was er met name op gericht om FMCG-fabrikanten over de streep te trekken. De meeste van hen zien internet namelijk nog steeds overwegend als een direct respons medium, zo zegt Google. Je moet de uitkomsten dus ook in dat licht bekijken.
Volgens Google moeten veel FMCG-adverteerders een emotionele grens over voordat ze internet eindelijk zien als een volwaardig ‘brand building medium’.
Blijven nog wel veel vragen open over de opzet van het onderzoek ("Wij van wc-eend adviseren wc-eend"), maar de uitkomsten bevestigen een steeds groter aantal andere onderzoeken.

Een daarvan werd vorige maand gepubliceerd door Microsoft Digital Advertising Solutions, RTL en Metrixlab. Zij wilden onder andere weten of videocommercials die voor online content worden geplaatst (denk bijvoorbeeld aan pre-rolls), effect hebben. Een verslag daarvan is hier te lezen (via Molblog).