donderdag 30 oktober 2008

Interessant onderzoek over online vindbaarheid en reputatie

Het Belgische Search Engine Marketing bedrijf bSeen onderzocht in juni 2008, 70 Belgische merken op hun reputatie binnen de zoekmachines. Heel concreet werd gekeken hoe en wanneer de merknaam op verschillende aspecten naar boven kwam in de zoekmachines.

Zo hebben ze o.a. gekeken of de nummer 1 positie ook een prominente vermelding is (Google SiteLinks zie plaatje hieronder). Als je op positie één staat met SiteLinks in Google dan verschijnen verschillende links naar andere pagina’s binnen de website naast de home pagina.







Het belangrijkste van deze SiteLinks is dat je link een stuk groter een indrukwekkender getoond wordt, wat extra zichtbaarheid oplevert. Aangenomen wordt dat het voor de bezoeker lijkt dat Google de kwaliteit van deze site extra onderstreept. Dit verhoogt de geloofwaardigheid van de website en het zet aan tot klikken op één van de onderliggende links. Ook al omdat de ruimte die hiermee in beslag wordt genomen groter is dan een standaard vermelding.

SiteLinks op de merknaam zouden in principe altijd moeten voorkomen. Echter slechts 69% van de onderzochte merken heeft zo’n prominente vermelding. 31% van de merken wordt dus niet aanzien als prominent wanneer hun merk als zoekwoord wordt ingegeven. Waarom een website wel of niet zo’n SiteLinks krijgt, wordt bepaald door verschillende voorwaarden van Google.

Positieve of negatieve berichten
Ook werd het aantal vermeldingen er positieve of negatieve connotaties op de eerste resultatenpagina onderzocht. Surfers scannen de zoekresultaten die Google hen presenteert. Tijdens het scannen leest men heel snel woorden of zinsonderdelen van de verschillende sites die gepositioneerd staan. Daarbij creëren positieve omschrijvingen een positief beeld en negatieve omschrijvingen een negatief beeld. Deze omschrijvingen kunnen komen uit forums, weblogs, commentaar op weblogs, nieuwssites…enz. Deze berichten kunnen heel hoog scoren in de search engines, wat een enorme impact op het merkimago kan hebben. Zowel positief als negatief.


Een merkimago wordt dus niet enkel "gecreëerd" op de eigen website maar net zo goed op deze van derden. Belangrijk is dus om dit goed te bewaken en te beschermen en dus in de gaten te houden wat er over hen geschreven wordt (Buzz Monitoring) in de zoekmachines. Zo'n 29% van de merken verschijnt helemaal niet met een vermelding op de eerste pagina van Google, de 2de grootste groep (21%) heeft één vermelding.

Wikipedia
19% van de bedrijven verschijnt met de Wikipedia-pagina in de top-10 zoekresultaten. Hier staat informatie over het bedrijf dat een inhoudelijke toevoeging geeft aan de encyclopedische waarde van Wikipedia. Het is daarom heel belangrijk dat deze informatie up to date is en correct blijft.

Universal serach
Hierbij is gekeken hoeveel Universal Search resultaten er naar boven komen voor de merken in de top-10. Universal Search overstijgt de zoekwoorden search. Het gaat over de aanwezigheid van het merk in de zoekmachine op meerdere onderdelen van het web, zoals: nieuws, video, afbeeldingen, local/maps, boekresultaten, aandelen, producten en weblogs. Ze onderzochten alleen de aanwezigheid op pers, video en afbeeldingen, de andere elementen hebben nog geen echte opgang gemaakt in Europa.


Weblogs, video sharing sites, forums en social bookmarking hebben een steeds grotere impact op het publiek. Social media websites met user-generated content zijn in volle groei. Dankzij Universal Search slagen dergelijke websites er steeds beter in top posities te halen in Google. Mogelijk ook voor zoekopdrachten naar een merk. Weblogs hebben de afgelopen jaren een significante groei doorgemaakt in het aantal lezers en de impact die men kan hebben op een merk of product. Met de toevoeging van weblogs aan Universal Search is deze groei alleen nog maar versterkt. De manier waarop men over een merk spreekt in weblogs is dus erg belangrijk.
27% van de merken komt voor in blogberichten.

Video en afbeeldingen
Naast Nieuws en Weblogs krijgen video’s en afbeeldingen een steeds prominentere rol in de Universal search resultaten. Omdat deze veel extra aandacht krijgen van de zoeker (hun aandacht wordt er automatisch op gevestigd en de clicks gaan richting de video of afbeelding) is het erg belangrijk dat er voor uw merk geen negatieve afbeeldingen of video’s te vinden zijn. Uit Eye tracking onderzoek is gebleken dat vermeldingen van video’s op de zoekresultaten pagina alle aandacht trekken, ook al staan ze niet op de eerste plaats.
Het blijkt dat toch 25% van de merken niet te vinden is op de eerste pagina van YouTube. Als Universal Search zijn opgang maakt in Europa zal een goed bekeken filmpje verschijnen in de zoekresultaten van de zoekmachines. Het is dus belangrijk om er in aanwezig te zijn!

Ook goed geoptimaliseerde afbeeldingen en logo’s kunnen een extra bron van traffic naar de website zijn. Wanneer u de afbeeldingen op uw website op de juiste manier optimaliseert, verspreidt uw merk en logo zich over het internet via Image Search. De belangrijkste reden om de afbeeldingen op uw website te optimaliseren, is ook weer Universal Search. Als u het goed aanpakt, verschijnt uw website in de Google top-10 met een fotovermelding, wat de click-through naar uw website sterk verhoogt (23% is niet prominent te vinden via Image Search).
Interessant onderzoek dus dat m.i. voor veel bedrijven een goede aanleiding zou moeten zijn om hun vindbaarheid eens goed onder de loep te nemen. Want hoewel dit een Belgisch onderzoek is verwacht ik niet dat de uitkomsten in Nederland heel anders zullen zijn. Welk Nederlands Search Engine Marketing bedrijf of onderzoeksbureau pakt dit hier op?

dinsdag 21 oktober 2008

Last Shadow Puppets in Paradiso

Arctic Monkey zanger Alex Turner en Miles Kane van The Rascals werden vrienden toen de vorige band van Kane (The Little Flames) in 2005 en 2007 als support speelde voor Arctic Monkeys. In april van 2007 toerden ze weer samen en begonnen ze met schrijven van nummers voor een nieuw project The Last Shadow Puppets. Hun cd The Age Of Understatement kwam april dit jaar uit en gisteravond stonden ze in een bomvol Paradiso. Prachtig strak optreden met twee ijzersterke zangers. Wat een talent die Turner! Ik kijk uit naar zijn volgende project.

Last Shadow Puppets spelen The Beatles

Na afloop van het concert liepen we zanger Alex Turner nog beneden in de bar tegen het lijf

woensdag 15 oktober 2008

Threenagers

Het onderzoek 'The Golden Age of Youth' van MTV Networks onder 25.000 respondenten in de leeftijd van 16 tot 46 jaar in 18 verschillende landen analyseert de drie verschillende jeugdfasen – 'De Ontdekking' (16 tot 19 jaar oud), 'Het Experimenteren' (20 tot 24 jaar oud) en 'De Gouden Jaren' (25 tot 34 jaar oud). Uit de resultaten blijkt dat de invloed van populaire cultuur door tv en technologie en merken sterk is toegenomen, terwijl mensen wereldwijd langer jong blijven en zich daardoor ook langer verbonden voelen met jongerencultuur.

Jongeren definiëren op basis van traditionele demografische kenmerken blijkt hierdoor niet meer afdoende. Het onderzoek van MTV Networks segmenteert jongeren op basis van de aan- of afwezigheid van functionele en/of emotionele volwassenheid. Hiermee wordt gedoeld op het aanvaarden van traditionele verantwoordelijkheden, zoals het nemen van een hypotheek of het krijgen van kinderen.

Het blijkt dat jongeren die al wel financieel zeker zijn, maar de grote levenskeuzes nog even voor zich uitschuiven, het meest gelukkig zijn. Deze Threenager geniet van zijn 'gouden jeugd' en blijft geïnteresseerd in muziek, games en internet. Naast de Threenager worden in het onderzoek nog drie andere groepen onderscheiden: de 'Gevestigde Presteerders', de 'Nostalgische Dromers' en de 'Ambitieuze Strevers'.

De Gevestigde Presteerders zijn innerlijk rustig en tevreden met hun leven en levenskeuzes. Nostalgische Dromers zijn ontevreden over hun te snel gemaakte levenskeuzes en hebben het gevoel vast te zitten in een levenspatroon waar ze nog niet aan toe zijn. Ambitieuze Strevers willen graag volwassen zijn maar kunnen dit financieel nog niet waarmaken.

Opvallende uitkomst: vooral Nederlanders hebben moeite met volwassen worden. Ons land telt wereldwijd het hoogste aandeel Threenagers (12%). De grootste groepen zijn de Gevestigde Presteerders (40%) en Nostalgische Dromers (38%).

Hoewel deze nieuwe doelgroep veel gemeenschappelijk lijkt te hebben met tieners, zoals hun interesse in hun muziek, games en populaire cultuur, wensen Threenagers niet hetzelfde aangesproken te worden als tieners. Threenagers zijn niet gevoelig voor marketing gericht op tieners. Zij voelen zich aangetrokken tot topmerken en –ervaringen. Terwijl tieners zich in hoge mate richten op materieel gewin en merken gebruiken om hun identiteit te definiëren, bezit de 'gouden jeugd' topmerken om hun identiteit mee te bevestigen en van de merken te genieten. Merken en marketeers zullen deze nieuwe gouden jeugd echt als afzonderlijke groep moeten erkennen én op de juiste manier aanspreken om hun boodschap over te kunnen brengen.(via Young Marketing)